openbaarlyceumzeist.nl

NASK

Ga naar het natuur/scheikundelokaal
Online op 16/01 vanaf 10:00 uur
Nu online
Was online op 16/01
Bob Smit
Vincent van Dijk
Rene Leunk

Nask staat voor natuurkunde/scheikunde. Het zijn eigenlijk twee vakken: natuurkunde en scheikunde. Natuurkunde en scheikunde gaan allebei over de levenloze wereld; levende organismen zijn het onderwerp van biologie. Scheikunde gaat over de samenstelling en reacties van stoffen. Bijvoorbeeld wat gebeurt er als je benzine verbrandt of als je vlees braadt. Natuurkunde gaat over al het andere om ons heen: materie, licht, warmte, beweging, elektriciteit en magnetisme. Natuurkunde en scheikunde zijn allebei natuurwetenschappen: ze gebruiken theorieën en experimenten om verschijnselen te begrijpen.

Nask start op het OLZ in klas 1; je krijgt een half jaar twee uur per week les. In klas 2 krijg je het hele schooljaar twee uur per week les. Vanaf klas 3 zijn natuurkunde en scheikunde aparte vakken.

Nask is een vak dat je moet doen. Daarom begin je in klas 1 met leren onderzoeken. Hoe voer je een experiment uit, hoe verwerk je de gegevens (op papier en op de computer in Excel) en hoe schrijf je een verslag. Je doet zelf veel onderzoek. Zo bedenk je een eigen onderzoeksvraag waarin je onderzoekt of er een verband is, bv. tussen de lengte van je neus en de lengte van je pink. Je onderzoekt hoe lang een slinger moet zijn die in precies twee seconden heen en weer gaat. En je leert werken met formules. Bijvoorbeeld hoe je uit het volume en de massa van een voorwerp de dichtheid berekent, waarmee je weet uit welk materiaal het voorwerp bestaat. Na dit inleidende hoofdstuk komt een hoofdstuk over licht. Je leert welke soorten licht er zijn (naast zichtbaar licht zijn er allerlei soorten onzichtbaar licht zoals infrarood licht en röntgenstraling). Je onderzoekt hoe verschillende kleuren licht en verf mengen, hoe schaduwen ontstaan en hoe spiegels werken.

In klas 2 ga je verder met nask. Dan komen andere grote onderwerpen aan bod, zoals warmte, elektriciteit, krachten en geluid. Steeds is er de combinatie van theorie en experimenten. Zo is er een isolatiewedstrijd: wie kan het beste een bekerglas isoleren zodat het zo langzaam mogelijk afkoelt. Je bouwt zelf een luchtraket die je afschiet met een fietspomp. Of een ballonwagen die zo ver mogelijk rijdt. Je onderzoekt logische schakelingen met het systeembord; of als je dat gemakkelijk oppakt kun je in plaats daarvan aan de slag met het programmeren van een Arduino.

In klas 3 worden natuurkunde en scheikunde aparte vakken. Je gaat door op de onderwerpen van klas 2 maar dan met meer diepgang en start ook met nieuwe onderwerpen.

Eigen onderzoek: is er verband tussen ...

Methode klas 1

Isolatiewedstrijd

Ballonwagen

Luchtraket

Demo statische elektriciteit

Voorbeeld van differentiëren

Zelf bouwen

www.openbaarlyceumzeist.nl
030 691 45 18
info@openbaarlyceumzeist.nl